Network Menu

Efterresa Langkawi: Lisbeths dagbok

Lisbeth Claesson, SWEA Hong Kong, skriver om efterresan till Langkawi.

Dag 1: 20 mars

Langkawi efterresa, Lisbets dagbok

Upp tidigt på morgonen, kl 10 gick flyget och vi anländer Langkawi ett par timmar senare. När vi är framme så finns det inga rum färdiga så vi går till restaurangen att äta lunch. Alla är litet trötta och hängiga efter den fantastiska festmiddagen kvällen före och alla andra dagar med fullt program. När vi är färdiga är det varmt och fuktigt värre och två Sweor får veta att deras matlagningskurs blivit inställd – men inga sura miner för det.

Ovanför oss bor Ulla med sin syster Marika från Los Angeles, jättekul eftersom vi ju känner varandra. Vi somnar ett par timmar och det behövdes, sedan till receptionen där vi skall mötas för en tur på stan och äta. Innan vi hinner ge oss av dyker Maria Harkins, ordförande i SWEA KL, upp och följer med – mycket bra då hon vet vad man skall äta. Det blev en av Maria rekommenderad uterestaurang. Seafood med goda friterade jätteräkor i vitlök, så gott att vi beställde en omgång till. Det blev sent, Inger från Stockholm hann förbruka 2 nycklar till sitt rum, det var lite strul med småsaker hela tiden – men man bara skratta åt. Nu är det Natti-Natti. Får se vad nästa dag har att bjuda på.

Dag 2: 21 mars

Langkawi efterresa, Lisbets dagbok

Langkawi består av 98 små öar, två är bebodda och den ena är enbart fiskeby. Inger och jag skall ut med segelbåt hela dagen och vi börjar med tidig frukost. Regnet står som spön i backen, kan det vara meningen att vi skall ut till öarna och bada, snorkla, klättra i djungelskogen och där även äta lunch? Det var bara att gå ombord när det värsta regnet var över och hoppas på bättre väder. Vi var sju personer på denna stora, mycket komfortabla segelbåt, bara Inger och jag från SWEA. Det blev en enorm upplevelse och efter en stund så sprack himlen upp och det blev sol som brände. Vi fick en underbar lunch. Vi satt vid uppdukade köksbord och stolar mitt i djungeln och åt lunch, det såg litet komiskt ut. Därefter en klättring i djungelberg, trodde jag aldrig om mig själv att vara med om. Vi hade egen strand där vi låg och flöt, solade, drack allt vad man ville ha, allt fanns. Hemresan tillbaka gick väldigt lugnt och Inger och jag låg på fördäck och solade, och som vanligt när man mår så bra då somnade vi.

Sedan var det snabbt att byta om för det var dags att inta kvällsvarden som Maria Harkins hade ordnat på Bon-Ton, en riktig klassiker dit alla Sweor följde med. Lika trevligt och gott som tidigare, snabbt var denna kväll över och vi återvände till våra rum för nya upplevelser nästa dag.

Dag 3: 22 mars

Fotmassage under Langkawi efterresa, Lisbets dagbok

Idag tog Inger och jag sovmorgon, någon var som vanligt uppe med tuppen och redan badat i poolen, någon har promenerat på stranden, alla gör som de vill, detta är ju en efterresa som vi valt att relaxa på. Inger går till poolen men det regnar. Vi andra fem, som var Maria, Ulla, Marika, Josefin och jag, åkte in till staden. Först provade vi fotreflexologi, det var skönt men kändes – hårda tag av de som masserade fötterna. Sedan gick vi och ”gjorde öronen”. Vi fick ligga på var sin brits och ha vaxljus i örat som skulle brinna ner och ta bort vax från örat. Funkade det? Ja faktiskt. Varje ställe vi kom ut från så ösregnade det ute, snabbt en lunch och hem för att lägga mig på spa och få kroppsmassage. Denna kväll var tänkt att ha barbecue på stranden men det gick ej eftersom det stod som spön i backen fortfarande. Det blev halvt ute och halvt inne men lika kul för det! Denna kväll var också fem Sweor från Costa Blanca med. Kvällen förlöpte lika trevligt som vanligt och belåtna gick vi hem. Vi som åker hem imorgon måste packa men det är flera som stannar några dagar till. Tidig start imorgon.

Dag 4: 23 mars

Langkawi efterresa, Lisbets dagbok

Tidig frukost, vi säger adjö till flera som stannar kvar. Inger och jag har sällskap till flygplatsen, hon åker direkt till Singapore och jag hem till Hong Kong. Det var en lång dags färd och kom hem vid 9-tiden på kvällen.

Ett jättestort tack till alla KL-Sweor för ett underbart trevligt och roligt världsmöte och för efterresan till Langkawi. Tack för denna gång — på återseende!